Blog


Na 89 procent klientů s odloženými úvěry se vrátilo ke splácení.

14 / 12 / 2020

Vážení čtenáři, k běžnému splácení úvěrů se po ukončení moratoria vrátilo 89 pct klientů komerčních bank. Celkem šlo o 196.000 z 220.000 úvěrů. U zbývajících 24.000 úvěrů se obchodní banky s 11.000 klienty v listopadu dohodly na restrukturalizaci. S dalšími 13.000 klienty banky jednají, takže v prosinci počet úvěrů s restrukturalizací po moratoriu dále naroste. Toto zjištění vyplývá ze statistik České bankovní asociace (dále jen „ČBA").

Banky před ukončením moratoria odhadovaly, že budou jednat s deseti až 15 procenty klientů, kteří byli v moratoriu, o dalším odkladu nebo restrukturalizaci. „Výsledných 11 procent úvěrů, které je zapotřebí znovu projednat, ukazuje dobrý odhad. Je vidět, že banky klienty znají. Katastrofické scénáře se nenaplnily," konstatoval hlavní poradce ČBA Vladimír Staňura. Asociace si ještě od bank vyžádala informaci, u kolika úvěrů je zapotřebí řešit jejich situaci se splácením v listopadu, a přitom tito klienti nebyli v moratoriu. V tuto chvíli jsou výsledky nepřesné, nicméně lze podle Staňury předpovědět, že půjde o nízké desítky tisíc případů, tedy něco přes procento z celkového trhu. U těchto případů banky nyní projednávají poskytnutí restrukturalizace, doplnil.

Může se stát, že banka žádosti klienta o restrukturalizaci úvěru nevyhoví. V některých případech banka restrukturalizaci provést ani nesmí, poněvadž musí jednat s péčí řádného hospodáře. Vedle toho jsou banky pod dohledem České národní banky (ČNB), která zakročí, jestliže má za to, že banka postupuje příliš benevolentně, uvedla asociace. Pokud odmítnutý klient s rozhodnutím banky nesouhlasí nebo jejímu odůvodnění nerozumí, může se obrátit na reklamační oddělení banky, případně na ombudsmana. Současně je možné obrátit se na Poradnu ve finanční tísni, která umí v takovéto situaci poradit. To učinila za 12 let existence u více než 100.000 případů.

Počet úvěrů, které lze označit od konce října jako úvěry k řešení, se v tuto chvíli pohybuje okolo 50.000. To představuje 1,7 procenta úvěrů bank. Banky s těmito klienty jednají a přesnější čísla lze očekávat v lednu. Banky slíbily, že se ke klientům, kteří se v souvislosti s koronavirovou pandemií obrátí na banku s žádostí o řešení své situace po skončení zákonného moratoria, budou chovat vstřícně. Klienti u 46 procent úvěrů, jež byly v moratoriu a potřebovaly řešení, získali odklad či restrukturalizaci.

 

Mgr. Petr Jezdinský, právník (s využitím ČTK)

Mgr. Jaroslav Oborný, realitní specialista

Aktuální články k výkupům nemovitostí


Zobrazit další článkyZobrazit užitečné informace
Top