Blog


Češi letos vydávají více peněz za jídlo a domácnost.

7 / 9 / 2022

Vážení čtenáři, milí klienti, Češi, Moravané a Slezané letos vydávají více finančních prostředků za jídlo, domácnost i mazlíčky. Šetří naopak na dárcích a o něco méně spoří. Toto zjištění vyplývá z porovnání struktury výdajů uživatelů bankovnictví Creditas, podle kterého zdražování začíná mít výrazný vliv na spotřebitelské chování občanů České republiky.

Ve srovnání letošního a loňského prvního čtvrtletí nejvíce narostly výdaje spojené s domácností, a to o 38 procent. Vliv na to má jak zdražování energií, tak růst cen stavebních prací a materiálů, nábytku a vybavení domácností," řekl hlavní ekonom Creditasu Petr Dufek.

O 14 procent vzrostly finanční výdaje za potraviny a domácí mazlíčky. Méně peněz Češi vydávali naopak za dárky, a to o čtvrtinu. O 16 pct méně prostředků si odkládali na úspory.

Creditas automaticky řadí uskutečněné výdaje do kategorií. Díky tomu bylo možné srovnat ve vybraných kategoriích celkový objem plateb na začátku roku 2022 a 2021.

Češi dál nadprůměrně spoří, ale v komparaci s loňským prvním kvartálem byl přírůstek úspor nižší. Roli v tom samozřejmě hraje snížení objemu peněz, které je možné v časech rostoucí inflace vůbec uspořit. Někteří stále ještě váhají i kvůli důsledkům situace na Ukrajině s dlouhodobějšími investicemi a zaměřují se primárně na termínované, resp. spořící vklady," upozornil Dufek.

Nadprůměrný růst výdajů za potraviny, který výrazně přesahuje inflaci, lze podle něj přiřadit nejen jejich zdražení, ale také tomu, jak se lidé vrátili do hypermarketů, kde nákupy spadají do kategorie „potraviny".

V prvním čtvrtletí roku 2021 nákupy značně omezily lockdowny. Pokles objemu výdajů se dotknul položky dárků. Souhrnně na ně šlo o 27 procent méně. Pokles počtu kupovaných dárků byl nižší, jen zhruba pětinový.

Zjednodušeně můžeme říct, že Češi v prvním kvartálu kupovali méně dárků, ale o něco dražších než před rokem," poznamenal ředitel digitálního bankovnictví Creditasu Zdeněk Grossman.

Celkově data ukazují na to, že inflace do značné míry mění spotřebitelské chování a pravděpodobně dál měnit bude. Podíl firn. nákladů spojených s bydlením letos a nejspíše i v příštím roce výrazně vzroste na úkor výdajů, které domácnosti v posledních letech směřovaly do oblasti volného času či úspor.

Mgr. Petr Jezdinský, právník (s využitím Creditas a ČTK)

Mgr. Jaroslav Oborný, realitní specialista

Aktuální články k výkupům nemovitostí


Zobrazit další článkyZobrazit užitečné informace
Top